Hope.

11:53 am




Hope. Harapan. Tak sama dengan impian,dreams. Lebih kurang sama,tapi lain.

Apa ada dengan hope ini ? entah. Random thought di malam hari.haha semua orang ada harapan,kan ? even dia senang macam mana punya harta segala pun masih punya harapan,bukan ?
Tak semua orang dapat dapat apa yang diorang harapkan. And tak semua yang diorang dapat tu diorang nak. Trust me. It’s a fact kan ? manusia ni banyak golongan. Dalam hal ni ada dua,bersyukur dengan tak bersyukur. Tu je. Belajarlah bersyukur dengan apa yang ada,ingatlah yang there’s someone yang nak apa yang kau ada tapi diorang tak dapat,tak mampu. Remember that.okay.aku taknak cakap pasal bersyukur dalam post ni,yang tu kita cakap lain kali okay ? insya-Allah.


So..back to the title,hope. Kau pernah bagi orang lain hope ?

“Huiyoo hebatnya kau bagi orang lain harapan !” bisik seseorang yang lurus bendul.

Pernah ? contoh dia macam ni…
Someone suka kau (eceh contoh nak yang macam ni je) then kau tahu yang kau tak ready nak suka dia balik dalam masa terdekat,tapi kau layan dia macam kau suka dia..itu dah dikira sebagai memberi harapan  juga ya anak-anakku sekalian. Jangan memandai je buat macam tu ye.
And kau layan layankan sampai lah satu hari orang tu confess kat kau,kan naya tu ! padahal kau tahu kau tak ready nak suka dia balik or kau tak suka pun dia. Kan tak pepasal dah kena cop mempermainkan perasaan orang..haihh. human feelings are fragile. Handle with care. Lagi kena pegang hati-hati dari kaca dalam kotak tahu. Serious.


Lagi satu,kalau kau rasa kau MUNGKIN boleh suka dia one fine day yang Allah dah tetapkan untuk kau,again,handle with care.bagitahu dengan cara yang betul. Bukan pakai serbu je bagitahu tak bagi salam cemtu. DENGAN CARA YANG BETUL ya anak-anak. and..if kau rasa kau tak mungkin suka kat dia sampai bila-bila..bagitahu jugak elok-elok. Be honest. Jujur tu kan penting…tapi kalau orang tu tak layan dari awal..tak payah kot nak kacau life dia,move on.eheh


“Be honest and make someone cry is better than lying and make someone smile”


Kate omputih kan…
AND ! last but not least…jangan letak hope tu tinggi sangat.takut nanti bila tak tercapai harapan tu,kau down sangat-sangat macam orang gila. Takut nanti affect benda lain pulak.seriously. aku pernah rasa benda tu,masa final exam lagi kate ko.haha.dah.malas nak ungkit pasal tu. Let bygone be bygone kan :) yang penting..ingat ni,


“sehebat  dan sejauh mana pun kita dah plan and hope something tu untuk jadi..ingat,Allah pun  dah ada plan yang lebih baik untuk kita. He is the Best Planner,okay ?”


Take care. Assalamualaikum :) 

You Might Also Like

0 comments