shawl ke tudung biase?

7:17 pm

actually memang serius tak tau nak post pasal ape tadi.sajesaje gatal tanye kat Ameera tadi nak post pasal ape.tibe2 tadi dye suggest ape yang ade kat title kat atas tuh:)thanks.
actually aq tak reti pon nak huraikan pasal bende neyh.aq just nak share pendapat je .KOT.
sekarang neyh,memang banyak sangat fesyen2 tudung kan?shawl,tudung indon*aq pakai sebut je neyh*,tudung bawal,pashmina and macam2 lagi lah-.- tak kesah la nak pakai tudung ape pon kan.suke hati.asal kan menepati syariat:).aq tau,aq takde baek mane pon.kadang2 aq pon buat salah.sebab takde sape yang sempurna kecuali Allah kan.tadi mase aq tanye meera pasal neyh,dye jawab

bagi aku,oke je.memang sesetengah pendapat mengatakan kalau shawl tu ikut orang yahudi etc,tapi islam kan murunah ..masyarakat sendiri yang meletakkan macam2 pendapat pasal kelonggaran islam sedangkan islam is the way of life.shawl actually oke je kalau DADA ditutup,tak jarang,menutup aurat,ikut syariah.

oke.itu yang meera cakap.betul la kan?islam tu murunah.murunah tu ape?
mase kitorang belajar tasawwur islam dulu,murunah tu ,maksud dye anjal atau fleksibel.
contohnye,dalam islam dah ditetapkan solat zohor ade 4 rakaat.yang pentingnya,solat wajib didirikan untuk orang islam.muslim.wajib buat tak kire ape pon yang jadi.tapi,cabang atau furuknya boleh berubah kerana desakan tempat @ keadaan. Islam telah memberi kelongaran  atau rukhsah  dengan  membenarkan solat Zohor itu dipendekkan kepada 2 rakaat (Qasar) atau dihimpunkan dengan solat Asar dalam waktu Asar (Jamak Ta’khir) kerana dalam musafir atau keadaan yang dibenarkan oleh Syarak.



same jugak dalam kes ney.boley tutup aurat jugak kan kalao korang2 pakai shawl?cume biar kena pada cara and ikut syariat.Allah telah meWAJIBkan umat Islam untuk menutup aurat masing-masing. Allah telah memberi kelonggaran kepada semua umat Islam untuk mempelbagaikan fesyen pakaian masing-masing asalkan tidak memdedahkan aurat dan melanggar batas-batas pakaian yang dibenarkan oleh syarak.


maknenye,suke hati lah korang nak berfesyen macam mane pon,asalkan tak bercanggah dengan syarak.tu je.tu sebab ade ayat 


islam agama yang mudah.


so,maknenye,suke hati lah korang nak pakai ape pon untuk tutup aurat.untuk perempuan especially.tak semestinya nak tutup kepala dengan tudung je.bak kate ustaz Azhar KOT,nak gune baldi pon boleyh untuk tutup kepale kite;).haha.asalkan tutup aurat bile kite dengan yang bukan muhrim.

macam Allah pernah sebut dalam surah al-Ahzaab,ayat 59:

A059
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


nah tengok:)

aq tau aq pon tak baek mane,tapi jom lah same2 saling ingat mengingat:)
kalao ade pape salah dalam post neyh,tegur la ye?




assalamualaikum

You Might Also Like

4 comments

  1. bangga menjadi tasawwurian :)

    ReplyDelete
  2. haha.jgn terlalu bangge.tak sure lg dpt a+ ke tak:')

    ReplyDelete
  3. first time aku rase pink itu menarik haha :D

    ReplyDelete
  4. haha.bile pink tak terlau over.oke lah kot:)

    ReplyDelete