Keep going, self.

3:32 am

For this past month, many things have happened. Be it a happy thing or a sad thing.


Banyak sangat cerita sebenarnya, tapi disebabkan ketidakrajinan seorang Fathin dan kekangan masa kadang-kadang tu, jadi terlupa dan terlepas masa yang sesuai untuk update kat sini.

Antaranya adalah part 2 practical journey, Esham masuk UIA, and review on the free trial aloe vera gel that I got few months ago. lol. sad life. Nasib baik tak berjanji nak update on time atau apa-apalah. Kalau tak, sia-sia kena cop manusia yang tak berpegang pada janji. haha

So, recently aku rasa macam in needs untuk catat semua benda, atau simpan something dari hidup aku ni untuk aku tengok next time. Be it next year, 5 tahun lagi, 10 tahun lagi atau sebelum aku mati. Mungkin bukan untuk hanya ingat balik memories tu, atau bukan juga untuk bayangkan macam mana keadaan masa tu, just in case...you know. Future, siapa tahu kan. Well, eventhough belum tentu dapat untuk share pada anak cucu (sebab sekarang tak fikir pasal kawen pun. idk. haha), at least I can keep it as a reminder to myself in future.

Dan sebagai seorang manusia yang pernah dirampas diari beliau oleh pengetua sekolah semasa berada dalam perhimpunan (in 2007 @ 2008 I think, silly betul. Siap tulis pasal tak suka cara cikgu mengajar padahal masa tu baru first time dia ajar , and cikgu tu baca weh aku kritik dia lol) aku taknak dah tulis catatan hidup dalam diari. haha. Now I'm choosing a simpler way to keep it all. 

I wrote them in a very small notebook and make it as simple as I can. Yang bila baca satu word pun dah boleh buat aku ingat kat moment tu. Gituuuu

This is my notebook! Lama dah beli, zaman minat sangat Paris lol. dedulu. Camera buruk don't care.


And selain dari tulis dalam notebook tu, aku terjumpa satu app ni. Nama dia Question Diary.
It is a self-reflect app. At first, dia akan tanya kita,

are you happy right now?

Then, dia akan tanya kita satu soalan setiap hari. Kita boleh set reminder nak soalan tu 'datang' pukul berapa. Kiranya kita boleh set reminder untuk dia bagi notification. And yang menariknya, soalan yang sama akan ditanya pada tarikh yang sama, the next year. So, kita sendiri boleh reflect apa yang dah jadi dalam setahun. Apa yang bezanya dulu dengan sekarang, and will the answer still be the same. Setakat baru guna dalam seminggu ni, this app somehow bagi aku berfikir sekejap everyday tentang life dan diri sendiri. Btw, aku taktau siapa yang type soalan-soalan tu sebab ada sekali tu soalan dia dalam bahasa spain (kot). Haha sebab aku tak faham, aku skip soalan tu then lupa nak jawab. Esok tu dia bagi soalan sama lagi, then aku google translate je maksud dia. haha

Abaikan ads bawah tu. Nampak tak tu ada soalan bahasa Spain? Spain ke weh? aku bantai je ni

Lepas dah slow-slow stabilkan diri sendiri dan ajar diri bahawa semua yang Allah buat tu bersebab bukan saja-saja, I found my peace (harapnya berkekalan, ehehe). Just one thing to be remembered dear self, jangan ikut kepala sendiri sangat., think wise, ask others with experience and don't keep it all to yourself. Mengadu pada Dia dulu sebelum apa-apa, and He will give you the solution insya-Allah. Manusia takkan selalunya ada untuk faham kita, but Allah will always do. Be positive and keep going, self.

Doakan fathin!

You Might Also Like

1 comments

  1. apo 2013-2014..... pengetua mai tang mana.....

    ReplyDelete